De Nederlandse Taal en Cultuur School in Sri Lanka.

maandag 15 februari 2010

De CITO eindtoets op NTC Het Fort

Zondagochtend 09.00 uur staan Laxshmi en Arnold voor de deur van het huis van de juf om de CITO eindtoets te maken. Zondagochtend? 9 uur?
Jazeker, op hun vrije dag werken zij zich, bij een temperatuur van 30 graden Celsius en een vochtigheidsgraad van 70, door drie dagen CITO eindtoets heen.
Taalvaardigheden, spelling, begrijpend en studerend lezen, rekenen en hoofdrekenen staan op het programma om op grond van al deze toetsen een beeld te krijgen van het niveau aan het eind van de basisschool en een advies te krijgen voor een passende vervolgopleiding.
Maar gelukkig…er is veel water, limonade, brownies, koekjes, een stapel pannenkoeken (met dank aan Julie), chipjes en een lekkere snack tot slot om ze daarbij te helpen.
Daarbij hebben ze in de kleine pauzes na elk onderdeel even de kat als speelmaatje en wordt er in de middagpauze en na afloop lekker gezwommen.

Ik maak van de gelegenheid gebruik deze “diehards” van de NTC, ze zitten al bij elkaar in de NTC klas vanaf groep 1, een paar vragen te stellen.

“Jullie zitten dus al bij elkaar in de klas vanaf dat je 4 jaar was. Heb je aan die tijd nog herinneringen”?
Laxshmi kan zich nog herinneren dat ze de eerste keer ging en dat haar moeder toen zei : “Nu is ze 4 jaar”. Maar ze weet ook nog dat ze ,”ongeveer 4 of 5 jaar”, een keer niet naar de les wilde. Ze weet alleen niet meer waarom dat was. “Ik had geen reden, ik wilde gewoon niet”.
Arnold weet nog dat we toen in een andere klas, een ander lokaal zaten. “Je hoefde niet zo heel veel werk te doen”.
Arnold weet ook nog dat hij niet graag naar school ging toen meester Roy er was, want “die gaf veel te veel werk en hij was erg streng”.
Laxshmi herinnert zich ook het klik-klakboekje in groep 3 nog waarmee ze nieuwe woorden leerde.

“Jullie hebben heel veel meesters en juffen gehad. Herinner je je nog speciale dingen van hen”?
Ze weten nog dat meester Jan leuke verhalen vertelde.
“Jij was de beste juf om bij te leren”, zegt Arnold,”en het was erg leuk om jou weer te zien”.
Maar juf Linda was de leukste want “daar deden we alleen maar spelletjes en hoefde je niet te werken.”
“Meeste Roy deed ook wel leuke activiteiten”, zegt Laxshmi. ”Hij bracht zijn gitaar, dat was leuk”.
Arnold bewaart goede herinneringen aan Sinterklaas. Hij weet nog dat hij een gitaar kreeg en Laxshmi herinnert zich dat ze een keer een tekening had gemaakt van de zee, maar dat iedereen dacht dat het wolken waren. “Alleen Sinterklaas zag dat het de zee was”.

“En dan nu de CITO toets. Hoe vinden jullie dat?”
Arnold dacht eerst dat hij het niet leuk zou vinden, maar het valt gelukkig mee en bij de juf thuis is leuker dan op school.
Laxshmi beaamt dat, “het is niet zo moeilijk, alleen het hoofdrekenen en de spelling, dat is moeilijk”.

En hoe kijken ze aan tegen de uitslag straks?
“Ik vind het best eng”, zegt Laxshmi, “want ik ben dan bang dat het niet zo goed is en dat ik dan niet straks tweetalig kan gaan doen”.
Arnold zegt: “Als het goed is, ga ik denk ik stoppen met Nederlands, want ik ga toch nooit naar Nederland terug. Maar als het niet zo goed is, moet ik misschien nog wat meer leren”.
Laxshmi vertelt dat ze na de zomer naar Nederland gaat en daar tweetalig onderwijs wil gaan doen.
Vindt ze het leuk om te gaan?
“Nee, ik vind het niet leuk, ik wil liever hier blijven met al mijn vrienden”.
En Arnold, hoe vindt hij het als Laxshmi straks weg is?
Hij vindt het een “beetje lonely, er is dan niemand anders meer in mijn groep VO1…als ik dat nog ga doen”, voegt hij er lachend aan toe.

Tot slot: “Was is je mooiste herinnering aan Sri Lanka”?
Arnold: “Unawattuna, het is er leuk en gezellig”.
Laxshmi : “Arugam bay, er zijn van die hoge golven”.

“Je leukste herinnering aan de Nederlandse school”?
Arnold: “Sinterklaas”
Laxshmi : “Koninginnedag”

Met de “cultuur” zit het dus wel snor! Nu afwachten wat de CITO resultaten zullen zijn.
Heel veel succes Laxshmi straks in Nederland en Arnold in Sri Lanka; voor mij was het ook heel erg leuk jullie na drie jaar weer terug te zien.
En wat leuk dat jullie al die jaren de NTC lessen zo trouw zijn gebleven.
Jullie zijn de echte “diehards” van de school!

Juf Marijke


Geen opmerkingen: