De Nederlandse Taal en Cultuur School in Sri Lanka.

maandag 1 februari 2010



NIEUWSBRIEF FEBRUARI 2010

Beste ouders,

Lezen en het achterhoede gevecht....
Dit lijkt een wat somber stemmende beginzin, zo is het niet bedoeld...
Wel een zin die u hopelijk tot nadenken brengt over de rol die u het Nederlands taalonderwijs wilt laten spelen in de ontwikkeling van uw zoon/dochter met het oog op het middelbaar vervolg onderwijs of de studie daarna aan hoger beroepsonderwijs of universiteit.
Bij de leerlingen probeer ik de motivatie tot het lezen van Nederlandse boeken thuis, zoveel als mogelijk te stimuleren. De volgende informatie is bedoeld om ook u daartoe te motiveren.
Misschien nog eens ten overvloede; binnen het NTC onderwijs wordt over drie taalrichtingen gesproken :
- richting 1; waarin de leerlingen in een thuistaalsituatie verkeren waarin beide ouders Nederlands spreken (In deze situatie leert het kind dus al twee talen: Nederlands en Engels) en voor wie de Nederlandse onderwijsdoelen gelden.
- richting 2; waarbij we te maken hebben met een gemengde taalsituatie, een van de ouders spreekt Nederlands, de ander een andere taal. Deze leerlingen mogen de Nederlandse onderwijsdoelen met een achterstand van maximaal 2 jaar doorlopen.
- richting 3; in deze situatie heeft een van de ouders weliswaar een Nederlandse achtergrond, maar het Nederlands wordt niet of nauwelijks met het kind gesproken. (in deze situatie leert het kind het Nederlands dus als een vreemde taal en in onze NTC situatie kan dat alleen in groep 1 en 2; bij de overgang naar groep 3 moet de leerling te plaatsen zijn in een richting 2 situatie)

Daarnaast komen ook mengvormen voor....leerlingen uit een geheel Nederlandstalige achtergrond kunnen door het continue leven in het buitenland met veel meer Engelse input dan Nederlandse (zowel in onderwijstijd als daarbuiten in bijvoorbeeld het spelen cq omgaan met andere leerlingen die lang niet allemaal Nederlands spreken) mogelijk in een richting 2 terecht komen. In die gevallen kan het Nederlands van een eerste, een tweede taal worden.
Ook zien we in de onderwijspraktijk verschillen tussen oudste en jongste kinderen in een gezin, waarbij helaas vaak opvalt dat waar de oudste zoon of dochter het Nederlands nog goed spreekt cq beheerst, de jongere/jongste meer vermenging met het Engels laat zien en dat de kinderen ook onderling liever Engels (gaan) spreken.

Een belangrijke oorzaak, ik zei het, al is de veel grotere Engelse input. Om daarbij de Nederlandse woordenschat goed op peil te houden en te vergroten (en de woordenschat blijkt uit onderzoek toch meestal van doorslaggevend belang voor de onderwijsmogelijkheden) is LEZEN van “levens” belang.
Naast het dagelijks lezen van het Engelse boek zou het heel verstandig zijn ook dagelijks een Nederlands boek te (laten) lezen. Voor kinderen die nog niet op AVI 5 lezen is het samen lezen om de technische leesvaardigheid te vergroten van groot belang.

We zien dat NTC leerlingen door de geringe tijd die aan lezen besteed wordt, vaak te lang blijven hangen in een wat spellende manier van lezen en dat daardoor het tempo (en daarmee weer het leesplezier) achter blijft.

Behalve het lezen van verhaaltjes (waarbij het belangrijk is een boek te kiezen dat past bij de leeftijd en het leesniveau van uw kind) raad ik ook aan om zo nu en dan eens een informatieboek(je) met uw zoon/dochter te lezen. Kies dan een onderwerp waarover in de
Engelse lessen wordt gewerkt. Op die manier wordt de woordenschat van die onderwerpen ook in het Nederlands op peil gehouden.
Komt u gerust eens kijken in de bibliotheek of zoek via www.bol.com


Lezen, na “de achterhoede”, nu… “ de aanval” !
Nu we weten dat er werk aan de winkel is, gaan we over tot …de aanval!
”Samen beter lezen”, een project voor de leesbevordering.
Vanaf 22 februari gaan we van start met het leesproject “Samen beter lezen”.
In de bij deze nieuwsbrief gevoegde informatiefolder kunt u de achtergronden lezen.
Ik verwijs u daar gaarne naar.
In het kort komt het project hier op neer:
- Het doel van het project is de leesvaardigheid te bevorderen (dit wordt getoetst door na afloop van het project opnieuw de AVI toetsen af te nemen).
- Wij breiden het project uit met het bevorderen van de interesse voor Nederlandse boeken voor de jongste kinderen. In dat geval (groep 1 en 2) staat (herhaald) voorlezen centraal met het oefenen van de woordenschat door het stellen van gerichte vragen (zie de folder). Het verdient aanbeveling een gekozen boek minimaal twee keer terug te laten komen, om zo (nieuwe) woorden te laten beklijven.
- Het project loopt gedurende 4 weken van 22 februari tot en met 21 maart.
- In die periode leest u samen met uw kind gedurende minimaal 4 dagen per week gedurende ongeveer 15 minuten per keer samen een (deel van een)boek. Alle soorten boeken mogen gelezen worden (zie ook de folder) en daarnaast ook artikelen van internet, uit tijdschriften, informatieboeken ed.
- Hoe het project verder in zijn werk gaat leest u in de folder. Wilt u advies over, of hulp bij het zoeken van een geschikt boek kom dan gerust langs.
- Kinderen die liever helemaal alleen lezen (vanaf AVI 5), mogen dat gerust doen. Uw rol is dan eventueel samen napraten over het boek, tijd beschikbaar stellen om te lezen (of daartoe stimuleren) en het logboek helpen invullen, cq controleren.
- U geeft uw kind op via het bij deze nieuwsbrief horende strookje (inleveren in de huiswerkmap of opgeven via de mail).
- Na aanmelding ontvangt het kind het logboek.
- Het logboek wordt op de eerste lesdag in de week van 22 maart ingeleverd.
- (het staat u natuurlijk vrij langer door te lezen dan 19 maart!)
- Iedereen die mee doet ontvangt een certificaat en een “aardigheidje”.

Het project is dus bedoeld voor alle kinderen van groep 1 tot en met 8, maar mag zeker ook gedaan worden door de leerlingen in het VO (zij lezen geheel zelfstandig).
Ik hoop dat alle kinderen mee zullen doen!
In de nieuwsbrief van maart en april kom ik op het project terug.


Kinderboekenweek en buitenschoolse activiteit
De Nederlandse Kinderboekenweek ging dit jaar over het thema : “smakelijk eten”!
Wij hebben deze Boekenweek nog te goed. Voor de verschillende leeftijdsgroepen van het PO zijn een aantal boeken aangeschaft en we zullen aandacht besteden aan deze boeken en het thema in de beginweken van het Samen Beter Lezen project en het afsluiten op ZATERDAG 20 MAART met een buitenschoolse activiteit. Noteert u deze datum vast in de agenda? In de nieuwsbrief van maart bericht ik u daar dan nader over.


Rapportgesprekken
In de week van 8 februari krijgen de kinderen hun eerste NTC rapport mee naar huis.
In de week van 15 tot 19 februari worden rapportgesprekken gevoerd.
Ik houd deze gesprekken in de ochtenduren op maandag tot en met donderdag.
Wilt u me via de mail laten weten welke ochtend (en eventueel tijd) voor u het best schikt?
Ik zou graag alle ouders willen vragen een afspraak te maken voor een gesprek.


Vrije dagen/inhaalles
Donderdag 4 februari is er geen NTC (National Day), vrijdag 26 februari is een poya dag (geen invloed NTC)
Vrijdag 12 februari staat er een inhaalles voor groep 7/8 en VO 4 gepland (door 14-1 en 4-2). Omdat van deze groepen 3 kinderen (VO 4 en Arnold) die week afwezig zijn ivm “week without walls” op OSC, verplaats ik deze inhaalles naar vrijdag 19 februari (15.00 – 16.30).
Ook voor groep 1/2/3 zijn 2 lessen uitgevallen (di 26/1 en do 4/2) en ook zij krijgen een inhaalles op vrijdag 19 februari (13.30 tot 15.00)
Graag hoor ik van te voren of uw zoon/dochter al dan niet aanwezig zal zijn.


Vriendelijke groet,
Marijke Bregman

Geen opmerkingen: