De Nederlandse Taal en Cultuur School in Sri Lanka.

vrijdag 26 februari 2010



NIEUWSBRIEF MAART 2010


Beste ouders,

Het voorjaar en de NTC
In maart laten we de winter (“Winter, wat is dat” ?) achter ons en beginnen we aan de lente.
Ik weet het, hier, in Sri Lanka, is het elke dag zomer en vergeet je gewoon dat het weer in Nederland nog altijd meer seizoenswisselingen kent.
Daar snakken ze nu naar de zon na al die winterse maanden. Ze dromen van krokussen en narcissen , wat kleur na de grijze wintermaanden en kijken verlangend uit naar die eerste dag dat je weer op een terrasje kunt zitten.
Wat zijn wij dan toch verwend !
Ik laat de kinderen elke maand via het prikbord in onze klas zien, wat er op dat moment in Nederland te zien zou kunnen zijn en zo laat het prikbord van maart ons voorjaarsbloemen en jongen dieren zien en kijken we vast vooruit naar Pasen. Ook is er altijd een gedichtje over de maand (beetje poëzie kan geen kwaad), een rij met woorden van de maand (kun je ze al lezen?) en eventueel belangrijke data om te onthouden.
Het is altijd een leuke manier om de maand te beginnen, (de namen van de maanden nog eens te herhalen, de seizoenen, de dagen van de week), een gesprek te openen en weer wat woorden (vooral met de jongere kinderen ) de revue te laten passeren.
De winter-sneeuwslingers verdwijnen uit de klas en er komt iets voorjaarsachtigs voor in de plaats .
Komt u gerust eens kijken!

Nieuwe leerlingen
We hebben twee nieuwe leerlingen op school. Estalla van Brakel is begonnen in groep 4en Sebastian Nijsen heeft de kleutergroep “versterkt”. Ik hoop dat ze een prettige tijd op onze NTC zullen hebben. Kuan van Vulpen is met de NTC lessen gestopt.

”Samen beter lezen”, een project voor de leesbevordering.
Vanaf 22 februari is het leesproject “Samen beter lezen” van start gegaan.
De meeste kinderen doen mee aan het project en hebben hun logboek nu thuis (en blijft daar dus tot het eind van het project).
Nog even het geheugen opfrissen:
In het kort komt het project hier op neer:
- Het doel van het project is de leesvaardigheid te bevorderen (dit wordt getoetst door na afloop van het project opnieuw de AVI toetsen af te nemen).
- Wij breiden het project uit met het bevorderen van de interesse voor Nederlandse boeken voor de jongste kinderen. In dat geval (groep 1 en 2) staat (herhaald) voorlezen centraal met het oefenen van de woordenschat door het stellen van gerichte vragen (zie de folder). Het verdient aanbeveling een gekozen boek minimaal twee keer terug te laten komen, om zo (nieuwe) woorden te laten beklijven.
- Het project loopt gedurende 4 weken van 22 februari tot en met 21 maart.
- In die periode leest u samen met uw kind gedurende minimaal 4 dagen per week gedurende ongeveer 15 minuten per keer samen een (deel van een)boek. Alle soorten boeken mogen gelezen worden (zie ook de folder) en daarnaast ook artikelen van internet, uit tijdschriften, informatieboeken ed.
- Hoe het project verder in zijn werk gaat leest u in de folder. Wilt u advies over, of hulp bij het zoeken van een geschikt boek kom dan gerust langs.
- Kinderen die liever helemaal alleen lezen (vanaf AVI 5), mogen dat gerust doen. Uw rol is dan eventueel samen napraten over het boek, tijd beschikbaar stellen om te lezen (of daartoe stimuleren) en het logboek helpen invullen, cq controleren.
- Het logboek wordt op de eerste lesdag in de week van 22 maart ingeleverd.
- Iedereen die mee doet ontvangt een certificaat en een “aardigheidje”.


Kinderboekenweek en buitenschoolse activiteit
In de laatste week van februari en de eerste week(weken) van maart werken we in de PO groepen naast de weektaak (een keer per week voor groep 4 t/m 8) ook over het Kinderboekenthema : “Aan tafel”.
Ik lees voor uit nieuw aangeschafte boeken, we maken er creatieve verwerkingen over en maken taalwerkbladen passend bij het thema.
Op de buitenschoolse activiteit die we op zaterdag 20 maart houden, ronden we het thema af.

En wat gaan we daar doen?
Tijd : van 10.00 tot 13.00 uur, ten huize van Rita Noordam, 380/99 Sarana Road, Colombo (de straat voor het BMICH links in en dan in de bocht naar links)
Programma: (afgestemd op de PO leerlingen, maar waar mogelijk met medewerking van de VO leerlingen, dus iedereen, alle kinderen en ouders, WELKOM!!):
- 10 uur, ontvangst met een kopje koffie, glaasje limonade en iets lekkers natuurlijk.
- Tijd ook voor de boekenruilbeurs. Heb je boeken die je wel wilt ruilen? Neem ze dan mee met op de voorkant een stickertje met je naam. We leggen ze allemaal neer, je kunt rond lopen en dan met iemand afspreken om je boek te ruilen.
- Voorleeswedstrijd van ouders (de kinderen jureren). Wie durft?? U leest een klein boekje, een kort verhaal of een deel daarvan (afgerond deel als het kan) voor.
Leeftijdsgroep naar keuze (we luisteren allemaal).
- Vossenjacht om de BMICH ..vind je (in een groepje onder begeleiding van een ouder) de vossen (verklede mensen tussen het Sri Lankaanse publiek? Welk boek lezen ze of hebben ze bij zich? Ik hoop deze rol te laten vervullen door de VO leerlingen)
- Terug bij Rita opent het KINDERKOOKCAFE met door de kinderen zelf gemaakte gerechten. Het receptenblad daarvoor ziet u een dezer dagen in de huiswerkmap mee naar huis komen! Ik zal u er in die week via een mail op attenderen. Alle recepten worden gebundeld en zo krijgt ieder kind het NTC “Het Fort” Kinderkookboek en kunnen we al het lekkers ter plekke proeven!
Ik vraag u middels bijgevoegd strookje te laten weten of u met u gezin aanwezig zult zijn bij deze activiteit en of u als ouder mee wilt doen met de voorleeswedstrijd en/of een groepje kinderen wilt begeleiden bij de vossenjacht, of bij eventueel gebrek aan VO leerlingen zelf vos wilt zijn.
GEEFT U ZICH SVP METEEN OP???


Het VO
Behalve aan PO (ik geef toe, veel berichten in de nieuwsbrief zijn aan hen gerelateerd) wordt er natuurlijk ook nog les gegeven aan en gewerkt in het VO.
En hoe!
De woensdagmiddag is nu voor VO 1,2 en 3 een goede middag geworden waarin we gezamenlijke activiteiten doen. We beginnen met een oefening werkwoordspelling, gevolgd door een tekst van de site “ Nieuwsbegrip” die een actueel onderwerp behandelt. We bespreken woorden uit de tekst, zoeken met elkaar naar betekenis en noteren ze in ons “eigen woordenboek”. We maken opdrachten behorende bij de tekst en leren op die manier een tekst analyseren. Soms brengen leerlingen ook een eigen tekst in. Die wordt dan in de daarop volgende week behandeld.
Op de dinsdagmiddag werken de leerlingen (dan ook VO 4 en PO 7/8) zelfstandig aan hun werk van de weektaak en krijgen ze begeleiding waar nodig. Op dinsdag geef ik ze ook een huiswerkopdracht mee, die dan in de volgende week voor woensdagmiddag in de groene bak voor het lokaal weer wordt ingeleverd. Dat laatste wordt helaas nog wel eens vergeten…jammer, want het geeft mij de gelegenheid het werk na te kijken en te zien waar eventuele instructie nodig is. Wilt u uw zoon/dochter nog eens herinneren aan deze afspraak?
Tevens is afgesproken (mede nav de VO informatieavond van januari jl.) dat als het huiswerk niet is gemaakt ik daar de ouders via een mail van op de hoogte breng.

Ik zie nu al een verbetering in werkhouding en motivatie.
Laten we dat zien vol te houden!

Daarnaast, gaat Lenard onverdroten verder met de voorbereidingen op zijn examen Nederlands in het IB. Op dit moment zijn we druk bezig met de boeken waarover een mondeling examen moet worden gedaan. Tien tot vijftien minuten moet er dan gepraat worden (ingesproken op de computer) over een fragment (keuze uit 5, waarvan er een op het examen wordt voorgelegd) uit “ Max Havelaar” van Multatuli of “ Warenar” Van P.C.Hooft.
Daarnaast moet hij een mondelinge presentatie geven over twee andere boeken.
Niet mis allemaal!

Tot slot
Maart kent, wonder boven wonder, geen poya- of andere vrije dagen….
Een vrolijke voorjaarsmaand!


Vriendelijke groet,
Marijke Bregman

Geen opmerkingen: