De Nederlandse Taal en Cultuur School in Sri Lanka.

vrijdag 19 september 2008

Derde Nieuwsbrief september 2008

Battaramulla, 19 september


Beste ouders,

Deze week werden we in groep 3, 4 en 6 verblijd met een 'nieuwe' leerling. Welkom! Door hun komst waren we ons bewust dat we alweer zes weken naar school gaan en al heel veel gedaan hebben. Nog maar drie weken en het is alweer herfstvakantie, maar voordat het zover is gaan we actief door met de taken en opdrachten. De leerlingen van PO hebben nu allemaal een weektaak in hun huiswerkschrift geplakt, de meeste leerlingen hadden weer zo hard gewerkt dat ze thuis alleen nog maar wat verrijkingsopdrachten mogen doen.

Voor alle leerlingen van groep 4 tot en met 7 geldt; leren de woorden van de week voor de volgende les.

Voor alle leerlingen van VO geldt; inleveren boekverslag uiterlijk vrijdag aanstaande.

De combinatiegroep 1,2,3 heeft de logeerhond Bassie. Hij heeft al heel wat gezellige logeernachtjes gehad. De verhalen uit zijn dagboek worden voorgelezen en aandachtig beluisterd.
Wat heel leuk is in deze groep, is dat de kinderen allemaal een papa of mama hebben die van alles nog beter kan! Ook is het heel leuk als de kinderen water willen en eerst het magische woord moeten noemen; alsjeblieft heeft al heel wat mondjes nat gemaakt.
We hebben ons bezig gehouden met het thema dieren, spreekoefeningen met onder andere rijmen, woordenschat en dierengeluiden. Vraag uw kind maar wat een cavia of een kanari is. Bovendien was drama een grandioos succes!

Aan het eind van de les wordt het harde weken beloond met een spel. Groep 4 met een spelling en lidwoordenspel. De uitkomst was verrassend! Op de site
http://valley-trail.com/Quiz_afbeeldingen_van_Nederlandse_woorden.htm staat een leuke woordenschatquiz met ... lidwoorden.
Goep 5, 6 en 7 speelden het bliebspel, met spreekwoorden en voorzetsels, hee spannend.


Na de felicitaties, het verjaardagslied en het gebak heeft geheel VO zich met grammatica beziggehouden.
Het naamwoordelijk gezegde en werkwoordelijk gezegde verdienden wat extra aandacht. We gingen terug naar de persoonsvorm en het onderwerp, ook werd het koppelwerkwoord benoemd.

Een voorbeeld hieronder over het werkwoord zijn (bron http://www.onzetaal.nl/advies/koppelwerkwoord.php)
Wat voor werkwoord is zijn in 'Zij zijn aardig'?

Zijn is hier een koppelwerkwoord.
Koppelwerkwoorden zijn hoofdwerkwoorden die iets zeggen over de toestand waarin het onderwerp zich bevindt. Ze worden in het gezegde gecombineerd met een (zelfstandig of bijvoeglijk) naamwoord; daarom heet dit het naamwoordelijk gezegde. Zijn 'koppelt' het bijvoeglijk naamwoord aardig aan het onderwerp zij. Zijn aardig is in zijn geheel het naamwoordelijk gezegde.
De bekendste koppelwerkwoorden zijn zijn, worden, blijven, blijken, lijken, schijnen, heten, dunken en voorkomen.
In onderstaande voorbeelden is steeds het hele naamwoordelijk gezegde gecursiveerd.
Zij is voorzitter.
Mijn vriend wordt leraar.
Mijn tante blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
De uitslag bleek al bij iedereen bekend.

VO 5 en 6 zijn ook begonnen met literatuurverdieping (Eldorado).

VO speelde het spel bingo aan het eind, met een magisch bingowoord.

Mochten er vragen zijn, weet dat u altijd welkom bent. In ieder geval tot dinsdag 30 september op de ALV.


Fijn weekend,

juf Henriette

1 opmerking:

Lahnstein zei

Henriette, leuk de link naar onze taal en taalquiz. Groet, Ferdinand