De Nederlandse Taal en Cultuur School in Sri Lanka.

vrijdag 24 oktober 2008

Vijfde nieuwsbrief oktober 2008

Battaramulla, 24 oktober 2008


Beste ouders,

Na een week vakantie is het altijd weer fijn om naar school te gaan. In deze nieuwsbrief informatie over interactief voorlezen voor alle kinderen van de basisschool.

Interactief voorlezen
Hoe belangrijk is voorlezen en wat is het nut? Voorlezen is heel erg leuk en een goede manier om de woordenschat uit te breiden. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen uit gezinnen waarin veel wordt voorgelezen, taalvaardiger zijn dan kinderen die thuis niet of nauwelijks zijn voorgelezen (bron: ouders online, Nadia Eversteijn en Henk Boeke, 2007) .
Hoe komt dat eigenlijk? En waarom werkt voorlezen beter dan – bijvoorbeeld – veel tv-kijken?

Onderbouw PO
Goed voorlezen is een interactief proces. Het is geen eenrichtingsverkeer, maar echte communicatie. In groep 1, 2 en 3 is het een samenspel tussen de leerkracht en de kinderen in de kring. We zijn dan druk bezig met letters, woordjes, eerste, laatste, midden, rijmpjes, hoe zal het einde zijn en andere vragen over het verhaal. De lessen zijn interactief: de kinderen nemen actief deel aan een gesprek rondom het prentenboek.
Ze vergroten daardoor hun interesse in boeken en ze oefenen hun woordenschat, spreken, luisteren en hun concentratievermogen. Tevens oefenen ze strategieën die later bij het begrijpend lezen worden gebruikt.

Elke week nemen de kinderen enthousiast een voorleesboek mee, hoe kunt u zelf interactief voorlezen?

Wat tips;
Een toepasselijk boek Interactief voorlezen gaat om de gesprekjes rondom boeken. Die komen het best op gang, als ze over dingen gaan die je kinderen meemaken. Zo 'leeft' het bij je kind.
Neem de tijd: zorg dat je zelf ontspannen bent. Voorlezen is een moment van aandacht en rust!
Een vast ritueel Jonge kinderen hebben behoefte aan houvast, regelmaat. Dit geldt ook voor een vast tijdstip en een vaste plek voor het voorlezen. Lees bijvoorbeeld een boekje voor het slapen gaan. Zo ontspant je kind en het inslapen zal makkelijker gaan.
Houd contact met je kind. Probeer hem of haar bij het voorlezen te betrekken. Maak oogcontact, las af en toe pauzes in, geef gelegenheid om te reageren op het verhaal, laat vragen stellen of dingen in het boek aanwijzen.
Kinderen aan de praat krijgen. Je kunt met je kind over van alles praten bij een boek. Je kunt samen kijken naar de tekeningen, en zeggen wat er allemaal te zien is. Kinderen leren er veel van als je samen met hen over allerlei gebeurtenissen nadenkt en praat die in het boek plaatsvinden. Stel aan de kinderen geen ja/nee vragen, maar open vragen. Een voorbeeld van een open vraag, die niet met ja of nee beantwoord kan worden, is bijvoorbeeld: "Wat zou jij doen als...?"
Let op je stem! Een monotone stem (alles op één toonhoogte) is uit den boze. Geef de verschillende karakters een eigen stemmetje, maar alleen als je dat goed kunt, anders wordt het weer te verwarrend voor de het kind.
Mimiek. Lezen doe je niet alleen met je stem. Gebruik gezichtsuitdrukkingen. Als je leest over een vies gerecht, trek je ook een heel vies gezicht. Is er iets engs in het boekje? Laat dan merken dat het spannend is.
Voorleesplek. Zorg dat je kind ontspannen kan zitten en je goed kan zien. Je kind dient zo min mogelijk te worden afgeleid. Zet de tv uit en houd speelgoed uit de buurt.
Roep nooit "Uit!" aan het einde van het boek. Het gaat er niet om het boek uit te krijgen, maar om wat uw kind tijdens het lezen/kijken beleeft.
Lees nooit te lang voor. Soms kunnen jonge kinderen nog niet zo lang stilzitten. Stop ermee als je merkt dat de aandacht verslapt

Logeerhond Bassie, ook dol op voorlezen, heeft alweer bij iedereen gelogeerd. Bij wie zal hij volgende week slapen?

Midden- en bovenbouw PO
Ook de oudere kinderen uit groep 4,5,6 en 7 kunnen nog voorgelezen worden.
Deze kinderen zijn dol op verhalen met een spannende plot. Door boeken ontdekken ze andere leefstijlen, andere tijdperken en andere landen. Helaas is het door de samenstelling van de groep en beperkte lestijd moeilijk om dit in onze klas geregeld uit te voeren.

Het heeft namelijk beslist nut om kinderen die zelf al kunnen lezen, nog steeds voor te lezen. Dat geldt natuurlijk het sterkst voor kinderen die nog maar net (technisch) kunnen lezen. Het omzetten van letters in spraakklanken kost hen namelijk nog zo veel moeite, dat dit hun aandacht van het verhaal kan afleiden.
Maar ook voor kinderen die al heel vlot technisch kunnen lezen, heeft voorlezen nut. Zelf kunnen ze een AVI niveau boven hun beheersingsniveau kiezen en als u een boek kiest, kies een boek die nog net een stapje te moeilijk is om zelfstandig te begrijpen, maar die ook weer niet zó vol onbekende woorden zitten, dat het kind afhaakt. Op die manier helpt u de taalontwikkeling telkens een stapje verder.
In dit stadium kan het zinvol zijn om het kind ook eigen ervaringen te laten vertellen en eigen meningen te laten geven. Vaak kan een voorleesverhaal het startpunt zijn voor een goed gesprek over dingen die in het boek beschreven worden. Denk aan oorlog, cerschillende culturen, Nederland, slavernij, gezinsperikelen of verliefdheid.

We hebben een royale bibliotheek op school, met een mooie collectie boeken, voor de kinderen maar ook voor volwassenen.
U bent welkom om ook een boek voor uzelf te komen lenen, deze kunt u kiezen tijdens de leswisselingen. Tot snel!

Fijn weekend.

Juf Henriëtte

Geen opmerkingen: