De Nederlandse Taal en Cultuur School in Sri Lanka.

maandag 10 januari 2011

NIEUWSBRIEF JANUARI 2011

Beste ouders,

Gelukkig nieuw jaar
2011 is begonnen en dus begin ik met u allen een gezond en gelukkig nieuw jaar te wensen!
Ik hoop dat iedereen kan terugkijken op een prettige vakantie en weer is uitgerust om te beginnen aan de tweede helft van het schooljaar. Morgen, 11-1-11….wat een magische datum, is er de eerste bestuursvergadering van dit jaar en zullen we oa praten over de toekomst van de NTC. We houden u op de hoogte.
In deze nieuwsbrief wil ik u ook iets meer vertellen over het werken aan de woordenschat….het goede voornemen voor de PO van onze NTC en het werken aan literatuur in het VO.

Eerst al weer vrije dagen……. maar ook wat CITO toetsen
De kinderen zullen blij zijn…..
Vrijdag de 14e is al weer een vrije dag (Thai Pongal, geen invloed op de NTC lessen) en zo beginnen we met een korte week . Ook 19 januari (woensdag en dus geen les voor groep 1,2 en 4,5,6,7 en Tedje) is een vrije dag (poya).
In januari staan nog verschillende CITO toetsen op het programma (spelling en begrijpend lezen en/of woordenschat voor PO en de tweede Volgtoets voor VWO 4). Ook kijken we opnieuw naar de technische leesvaardigheid met de AVI toetsen.

Dan nog even vooruit kijken
In de week van 24 januari krijgen de leerlingen hun eerste NTC rapport mee naar huis en zullen er in de week van 31 januari tot 3 februari rapportgesprekken gehouden worden.
Noteert u het vast in uw agenda? Ik zal u tzt met een mail nog nader informeren en uitnodigen voor een gesprek.

De NTC voornemens voor het nieuwe jaar
Natuurlijk gaan we gewoon verder met het gewone NTC programma.
In februari zal ik opnieuw het SAMEN BETER LEZEN project voor het PO aanbieden.
In het VO gaan we in de dinsdagles de komende tijd (oa) werken met korte verhalen (in plaats van de teksten van Nieuwsbegrip) om het lezen van literatuur onder de aandacht te brengen en een begin te maken met het leren analyseren van een tekst. Wanneer de kinderen in het IB programma Nederlands als vak kiezen zal de literatuur een heel belangrijk deel van het werk bepalen. Een voorbereiding daarop is zeer de moeite waard. Via collega’s kreeg ik tijdens de bijscholing in Nederland een literatuurproject toegespeeld dat ik nu wil gaan gebruiken.

In het PO in de R1-groepen 4,5,6 en 7 wil ik me de komende periode , tot aan de zomervakantie, naast het gewone programma wat extra gaan richten op de woordenschat. Het blijkt telkens opnieuw dat het vergroten van woordenschat erg belangrijk is bij het welslagen van het onderwijs en het blijkt ook dat NTC leerlingen daar doorgaans lager op scoren dan Nederlandse leeftijdgenoten. Dat geldt ook voor onze NTC leerlingen.

Natuurlijk moeten we in het oog houden dat onze groepjes erg klein zijn (1 of 2 leerlingen per leeftijdsgroep is niet echt maatgevend) en dat de tijd die voor dit onderwijs beschikbaar is gering is, maar toch….naar mijn mening blijft het de moeite te zien of we het niveau wat kunnen verhogen.
Mijn voorstel is het volgende:
Elke twee weken krijgen de kinderen uit deze groepen 10 woorden aangeboden. Ik kies ze uit de woorden uit de taalmethode van die weken en uit de CITO woordenschattoets van het eerste half jaar. Ik zet ze op een lijstje en ze worden geplakt in het schrift waarin ook de spellingwoordjes staan (overigens…bij deze woordenschat woorden gaat het in eerste instantie NIET om de spelling maar om de betekenis en het gebruik er van).
Ik bespreek de woorden met de kinderen individueel en dan gaan ze mee als huiswerk.
Aan u de vraag of u gedurende twee weken eens per week de woorden wilt oefenen.
U bespreekt de woorden nog eens…kennen ze de betekenis? Kunnen ze het in een zin gebruiken? Belangrijk is dat er over GEPRAAT wordt (en dus echt iets om SAMEN te doen) en liever nog dat de woorden die periode ook eens gebruikt worden in het dagelijks taalgebruik (een lijstje op de koelkast ter herinnering kan dan helpen).
Ook in de klas herhaal ik de woorden in de tweede week met de kinderen. Het wordt verder niet getoetst, maar we zullen zien of de tweede CITO woordenschattoets later dit schooljaar een beter resultaat laat zien (ik ga dus niet expliciet voor die toets met ze oefenen…).
Wat verder heel goed kan werken in het verhogen van de woordenschat is om de Engelse woorden die in het PYP thema van de internationale school aan bod komen te vertalen in het Nederlands en ook die woorden in de thuisgesprekken eens terug te laten komen. Zo kan het Engelse dagonderwijs en de NTC les mooi gecombineerd worden!
Ik ben heel benieuwd om te zien of het iets meer bewust bezig zijn met Nederlandse woorden, zowel op school als thuis, zijn vruchten afwerpt.

Een goede eerste schoolweek en daarna een mooie tweede helft van dit schooljaar gewenst. (en een beetje meer zon zou ook fijn zijn…)

Vriendelijke groet,
Marijke Bregman

Geen opmerkingen: